torsdag 1 juli 2010

Ny spalje

Äntligen så är vi på gång med att göra saker lite finare. Vi har börjat bygga en spalje, det saknas några ribbor. så det ska jag inhandla. Vi köpte allt på K-rauta. Det vi handlade var:
3 st Jordankare de minsta tror de var 51x 600 mm. sen handlade vi vanliga reglar obehandlade. tre större som passade jordankaret och  sen mindre till ribborna. Vi handlade ribborna som var kapade redan i 3 m längd. Jag målade dom i Falurödfärg. För att få allt i rätt höjd så gjorde vi så här:
1. Vi slog ner de yttre jordankrarna och satte ner de större reglarna. sen tog vi en ribba, den översta och skruvade fast i den ena regeln, tog ett vattenpass och markerade den andra var vi skulle såga av den på höjden. Sen var det bara att göra lika med den i mitten. 2. Vi använde en tumstock som mått mellan ribborna. Det gick hur bra som helst. Så vi skruvade ribborna med en skruvdragare på plats. Jag har handlat två vildvin som jag ska plantera och låta växa på insidan av spaljen. På utsidan har jag tänkt att plantera lite stockrosor. Men jag är osäker på om de gillar att inte få sol hela dagen. Men jag är sjukt nöjd med denna, en extra eloge till min älskade man som hjälpte mig med att såga och skruva, jag hade taämkt att fixa själv men eftersom jag inte kunde skruva och fixa allt på marken så behövde vi hjälpas åt. fast det är iof roligast så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar